هیچ چیز اتفاقی نیست، خداوند بندههایش را به همان جایی میفرستد که باید . ..
مدرسه از مهمترین نهادهای اجتماعی،تربیتی و آموزشی است که در کنار خانواده به منظور تربیت صحیح و همه جانبهی ، اخلاقی، علمی، آموزشی، پژوهشی، اجتماعی و کشف استعدادها و هدایت رشد متوازن روحی و معنوی و جسمانی فرزندانمان براساس اهداف مصوف دوره های تحصیلی سند چشم انداز 1400 آموزش و پرورش اداره میشود.
هدف مدرسه وفاداران علم رسیدن به تربیت جامع است. تربیتی که دربرگیرنده همه جنبه های علمی، اخلاقی و اجتماعی است.
سعی ما در وفاداران علم رسیدن به تربیت جامع است. تربیتی که دربرگیرندهی جنبه های علمی-پژوهشی، اخلاقی و اجتماعی باشد. تلاش ما این است که باتوجه به مقتضیات زمان تغییرات لازم را در این راستا انجام بدهیم و همه امکانات و علوم را به خدمت دانش آموزانی خودباور و بانشاط و با اعتماد بهنفس بگماریم. اگر تا امروز موفقیت در گرو گرفتن نمرات برتری در دروسی مثل ریاضی و فیزیک و ... بوده است ، امروزه دیگر این حد از آگاهی برای موفقیت کفایت نخواهد کرد و اولیایی که فرزندانشان را به دست ما می سپارند انتظار دارند در کنار این حداقل ها ، محیط مدرسه به گونه ای فراهم باشد تا فرزندانشان با کسب مهارت هایی که در زندگی مهم هستند ، بتوانند در زندگی امروز و فردایشان موفق باشند.
به منظور فراهم آوردن چنین محیطی و همچنین ارتقای هر چه بیشتر کیفیت آموزشی ، در این مجموعه سعی شده است تا از آخرین تحقیقات دانش روز در زمینه یاددهی و یادگیری ، بهره ببریم و بر مبنای تئوری انتخاب و کمک گیری از تیم مشاوره ای حرفه ای برنامه های آموزشی و تربیتی خود را تدوین نماییم. اين واحد آموزشي به ياری خداوند متعال مي كوشد تا با ارائه برنامه اي علمی مبتنی بر به روز ترین روش های علمی دنیا سهم كوچكي در راه رشد و اعتلاي فرزندان ايران عزيزمان ايفا كند.
حضرت علي (ع) :
هيچ عقلي و درايتي چون عاقبت انديشي نيست .
برنامه سالانه سندی است که به عنوان مرجعی برای انجام دادن کارها و ارزشیابی فعالیت های انجام شده در یک دوره ی یک ساله از مهر تا مهر مورد استفاده قرار می گیرد و طبق ماده ی 3 شورای مدرسه در آئین نامه اجرایی مدارس ، اعضای شورای مدرسه ، برنامه پیشنهادی ارائه شده از سوی مدیر را در چار چوب مقررات و ضوابط بررسی و تایید می نماید .
ساحت هایشش گانه تحول بنیادین که در تدوین اهداف برنامه سالانه باید به آن توجه کنیم :
1- تربیت دینی و اخلاقی
2- تربیت سیاسی و اجتماعی
3- تربیت زیستی و بدنی
4- تربیت هنری و زیباشناختی
5- تربیت اقتصادی و حرفه ای
6- تربیت علمی و فناورانه
از آنجا که دستیابی به مراتبی از حیات طیبه غایت تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین می باشد و این مراتب با توجه به ابعاد مختلف وجودی و نیازهای فردی و اجتماعی در شش ساحت طبقه بندی شده است . در برنامه تدبیر کلیه فعالیت ها و اقدامات مدرسه باید در جهت ساحت ها ی شش گانه و غایت تعلیم و تربیت باشد.
بنابراین تربیت دانش آموزان به صورت جامع و متوازن در تمام ساحت ها با تحقق اهداف دوره تحصیلی دنبال می شود و هدف دوره تحصیلی ملاک اصلی انجام فعالیت ها و اقدامات در مدرسه خواهد بود. برای انجام نظامند و منسجم امور مدرسه مطابق با سند که در سطوح مختلف زیر نظام هایی را مشخص نموده است نیز باید مدرسه زیر نظام های مختلف و مجموعه فرایند ها را به صورت هدفمند سازماندهی نماید و راهکارهای سند که تعیین کننده ی انواع فعالیت ها و اقدامات خواهند بود را در هر زیر نظام توجه قرار گیرد.
مدير آموزشگاه وفاداران علم
به اميد آبادانی و پيشرفت ايران عزيز
اهداف دورهی ابتدایی
مصوب ششصد و چهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش:
در راستای رسالت و مأموریت آموزش وپرورش و جهت دهی به رشد همه جانبه ی دانش آموزان بر پایه ی تعالیم و دستورات دین مبین اسلام، اهداف دوره ابتدایی به شرح زیرتعیین می شو د. مدیران، برنامه ر یزان و همه ی افرادی که در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقشی بر عهده دارند، مکلفند در برنامه ریزی امور، سازماندهی فعالیتها و انجام وظایف مربوط به گونه ای اقدام نمایند که تا پایان دوره تحصیلی دستیابی دانش آموزان به اهداف تعیین شده ممکن باشد. (1- رعایت اصول12 و 13 قانون اساسی برای اقلیت های دینی الزامی است)
اعتقادی:
1-اصول دین را می داند و به آن معتقد است.
2- خداوند را دوست دارد و او را بهترین یاور و کمک می داند.
3- با زندگی انبیاء اولوالعزم به ویژه نبی اکرم (ص) و معصومین تا حدودی آشناست و آنان را دوست دارد.
4- با معنای معاد آشناست و می داند که انسان در کارهایی که انجام می دهد نزد خداوند پاسخگو است.
5-به اولیاء دین، بزرگان و شخصیتهای اسلامی احترام می گذارد.
6- معنای تولی و تبری را می داند.
7- قرآن را از رو می خواند و با ترجمه ی برخی از سوره ها آشنایی داشته و از حفظ می خواند .
8- ترجمه ی بعضی از احادیث ساده را می داند.
9- نماز را به درستی می خواند و با احکام ضروری مربوط به نماز و روزه آشنا است.
10- نمازهای واجب را با رغبت می خواند. (برای دختران)
11- افراد محرم و نامحرم را تشخیص می دهد و احکام مربوط را رعایت می کند.
12-با مسائل مربوط به سن تکلیف و تقلید آشنا است و احکام را در حد ضرورت می داند و به آن عمل می کند.
13- با حلال و حرام آشنا است و احکام مربوط را در حد ضرورت رعایت می کند.
14- معنای امر به معروف و نهی از منکر را می داند.
15- به مجاهدین در راه خدا و شهداء احترام می گذارد.
16-زمان ها و مکان های مقدس و مهم را می شناسد.
17- به حضور در مسجد علاقه نشان می دهد و آداب آن را می داند .
اخلاقی :
1- راستگو و امین است.
2-مؤدب و مهربان است.
3- به عهد خود پای بند است.
4- مظاهر حیا و عفت در او آشکار است.
5- احترام به بزرگترها را وظیفه خود می داند و به نظرات آنها توجه می کند.
6-از والدین اطاعت می کند.
7- شجاع و صبور است.
8-تمیز است و پاکیزگی را دوست دارد.
9- تکالیف شخصی روزانه خود را شخصاً انجام می دهد.
10- برای رسیدن به موفقیت پشتکار دارد و تلاش می کند.
11- پوشش اسلامی را دوست دارد وآن را رعایت می کند.
12- اوقات فراغت خود را با فعالیت ها و بازی های مناسب پر می کند.
13- امیدوار و با نشاط است و از مواجهه با مشکلات نمی هراسد.
14- ظاهری آراسته دارد.
15- خطا و اشتباه دیگران را در مورد خود می بخشد
16- برای رفتارهای خود با دیگران دلیل دارد.
17- در ارتباط با دیگران از کلمات محبت آمیز و دوستانه استفاده می کند.
18-برای انجام کارهای خود دوستانش را به زحمت نمی اندازد.
19-به همکلاسان و همسالان خود در انجام وظایف یادگیری کمک می کند.
20- در برابر رفتارهای ناپسند خود پوزش خواسته و رفتار خود را اصلاح می کند.
21- نظم و انضباط را در خانه، مدرسه و اجتماع رعایت می کند.
علمی و آموزشی:
1- نسبت به شناخت پدیده ها کنجکاو است.
2- در فکر کردن، شنیدن، گفتن و بیان مقصود، خواندن و نوشتن و حساب کردن مهارت کافی دارد.
3- با زبان فارسی آشنایی دارد و می تواند از کتاب و روزنامه استفاه کند.
4-به اهمیت و ارزش اطلاعات و اطلاع رسانی در زندگی آگاه است.
5-ارزش علم را در انجام درست کارها تا حدی می داند.
6- مهارت های اولیه برای زندگی در جامعه را کسب کرده است.
7- با نحوه ی یادگیری خود تا حدودی آشناست.
8- به مطالعه ی کتاب علاقه مند است.
فرهنگی ، هنری:
1- به زیبایی های طبیعت توجه دارد و هماهنگی آن را دوست دارد.
2-در زمینه های هنری از زیبایی در پدیده های طبیعی الگو می گیرد.
3- از مشاهده ی آثار هنری لذت می برد.
4- ذوق و خلاقیت هنری خود را در انجام فعالیت ها نشان می دهد.
5- سنت ها، پدیده ها و آثار موزون را دوست دارد.
6- با برخی از آثار معروف هنری آشنا است.
7- به خواندن اشعار و قصه های مناسب علاقه مند است.
8- برخی از آداب فرهنگی و اجتماعی اسلامی – ایرانی را می داند و برای آنها ارزش قائل است.
اجتماعی:
- وظایف خود را در مقابل خانواده، دوستان و همسایگان می داند.
2- اعضای خانواده ی خود را دوست می دارد و در انجام کارها به آنها کمک می کند.
3- به معلمین و اولیای مدرسه احترام می گذارد.
4- به حق خود قانع است و حقوق دیگران را رعایت می کند.
5- برای بدست آوردن حق خود از راه های درست تلاش می کند.
6- همکلاسی های خود را دوست دارد و به آنها کمک می کند.
7- همکاری با دیگران را دوست دارد.
8- در بازی ها و فعالیت های گروهی شرکت می کند.
9- مقررات مدرسه را می داند و به آنها عمل می کند.
10- به رعایت مقررات اجتماعی علاقه نشان می دهد.
11- به انجام وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده ی او می گذارند، پای بند است.
12- نظرات اصلاحی دیگران را در مورد خود می پذیرد.
13- اشتباهات دیگران را با رعایت احترام به آنها تذکر می دهد.
14- در برابر خدمت دیگران قدرشناس است و از آنها تشکر می کند.
15- آداب سخن گفتن را رعایت می کند.
16- خدمت کردن به میهن و مردم خودرا دوست دارد.
زیستی:
1- از حواس خود به خوبی محافظت و استفاده می کند.
2- در نشستن و راه رفتن و استفاده از قوای بدنی به درستی عمل می کند.
3- بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت می کند.
4- در حفظ محیط زیست کوشا است.
5- با تمرین ها و بازی های مناسب، قابلیت های جسمی خویش را افزایش می دهد.
6- نکات ایمنی را می داند و رعایت می کند.
7- اهمیت مصونیت در برابر امراض را درک می کند.
8- در حفظ سلامتی خود و دیگران تلاش می کند.
سیاسی :
1- نظام جمهوری اسلامی ایران را می شناسد، به پرچم کشور احترام می گذارد و سرود ملی را از حفظ می خواند.
2- با زندگی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران آشنا است و از او به بزرگی یاد می کند.
3- اهمیت استقلال و آزادی را در پیشرفت جامعه درک می کند.
4- به حکومت دینی و ولایت فقیه علاقه مند است.
5- مسلمانان را دوست دارد و نسبت به امور آنان بی تفاوت نیست.
6- اقوام مختلف ایرانی را می شناسد و با آنان احساس همبستگی می کند.
7- افراد عدالت خواه و حق طلب را دوست دارد.
8- سران کفار و مشرکین صدر اسلام را می شناسد و با اعمال آنها نسبت به پیامبر و مسلمین آشنا است.
9- سران کفار و مشرکین معاند با اسلام را در زمان حاضر می شناسد.
10- با مفهوم وحدت و امنیت ملی آشنا است.
اقتصادی:
1- کار کردن را دوست دارد و به افرادی که کارهای مفید دارند احترام می گذارد.
2- وسایل خود را تمیز و سالم نگه می دارد.
3- تن پروری، بیکاری و راحت طلبی را از عوامل شکست فرد و جامعه می داند.
4- در حفظ اموال عمومی به عنوان ثروت ملی می کوشد و در استفاده از آنها درست عمل می کند.
5- مالکیت خود و دیگران را تمیز می دهد و به مالکیت دیگران احترام می گذارد.
6- مشاغل و حِرَف موجود در محیط زندگی خود را می شناسد.
7-به استفاده از تولیدات داخلی علاقه مند است.
اهداف دوره ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین
در راستای رسالت و ماموریت آموزش و پرورش و جهت دهی به رشد همه جانبه دانش آموزان بر پایه تعالیم و دستورات دین مبین اسلام، اهداف دوره ابتدایی به شرح زیر تعیین می شود.
مدیران، برنامه ریزان و همه افرادی که در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقشی بر عهده دارند مکلفند دربرنامه ریزی امور، ساماندهی فعالیت ها و انجام وظایف مربوط به گونه ای اقدام نمایند که تا پایان دوره تحصیلی دستیابی دانش آموزان به اهداف تعیین شده ممکن باشد.
هدف اول
رشد فضایل اخلاقی و تزکیه دانش آموزان بر پایه تعالیم عالیه ی اسلامی و تقویت بصیرت دینی.
هدف دوم
پرورش انسان های موحد، مومن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت ها و وظایف در برابر خدا، خود و طبیعت.
هدف سوم
افزایش کیفیت فرآیندها و برون دادهای نظام آموزش و پرورش ابتدایی.
هدف چهارم
ارتقاء کمی و کیفی فرصت های برابر آموزشی برای همه ی کودکان پیش دبستانی و تحقق اهداف برنامه آموزشی برای همه.
هدف پنجم
ایجاد محیط یادگیرنده در مدارس، با محوریت فعالیت های یادگیری و استفاده از کتاب های درسی به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی.
هدف ششم
توسعه ی یادگیری گروهی و خلاق و روش های نوین و فعال تدریس در راستای افزایش مهارت ها و نگرش های مورد نیاز برای زندگی در عصر حاضر و آینده.
هدف هفتم
توسعه دانش و ارتقاء سطح مهارت حرفه ای و توانمند سازی نیروهای انسانی.
هدف هشتم
تقویت وحدت فرماندهی و هم افزایی نیروها و امکانات فارغ از تعلقات بخشی و جزئی نگری.
هدف نهم
بهره گیری هوشمندانه از فن آوری های نوپدید ارتباطی و اطلاعاتی در آموزش های پیش دبستانی، دبستانی و دسترسی آسان معلمان و دانش آموزان به آن ها.
هدف دهم
تعامل موثر با خانواده ها، سازمان ها و نهاد های دولتی و مردم نهاد مرتبط و استفاده از فرصت های موجود.
( اهداف وفاداران علم )
نيل به اهداف اقتصادي، فرهنگي و هنري، اخلاقي، علمي و آموزشي، اجتماعي، زيستي، سياسي و اقتصادي وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران. ساحت های ششگانه آموزش و پرورش
نيل به اهداف عالي سند تحول بنیادی و آشنایی با مهارت های 60گانه زندگی و پرورش شهروند خوب.
شناسايي و پرورش استعدادهاي سرآمد با توجه به استعدادهاي فردي در زمينه هاي مختلف علمي، جسمي، هنري. ( توجه به اصل بی همتایی ) خداوارگی
آموزش مفهومي و بنياني علوم پايه با همكاري كادر مدرسين کشوری و بهره گيري از روش هاي نوين آموزشي همراه با بازآموزي و نيز به كارگيري منابع متعدد و عميق آموزشي و امكانات و تجهيزات كافي به منظور تعليم نظري وعملي.
ايجاد شبكه ی قوي دانش آموزي - معلمي در سراسر كشور به منظور پياده سازي فراگير سبك آموزشي وفاداران علم. در شبکه های مجاز
گسترش و تقويت سازمان يادگيرنده و ارائه مستقيم مطالب و زمينه سازي براي تجربه لذت كشف پديده ها و ايجاد روحيه كاوشگري و پرسشگري.
تربيت شهروند الكترونيك با بهره گيري از سبك آموزشي پيشتازان كامپيوتر ايران (طرح پكا) و فراهم آوردن زمينه براي كسب مهارت در استفاده از وسايل ارتباطي نوين به منظور آشنايي با پيشرفت هاي علمي ايران و جهان و بهره گيري از اين تجارب در راستاي كمال و اعتلاي خويش و جامعه با در نظر داشتن ارزش ها ، آرمان ها و هويت هاي ديني و ملي.
فراهم نمودن زمينه براي بروز خلاقيت و نوآوري تا نهايت ظرفيت دانش آموز در موضوعات متنوع.
تاكيد بر كسب مهارت هاي زندگي life skills و آماده سازي دانش آموز براي ورود به دنيايي كه نيازهاي آن همواره در تغيير و تحول است.
ايجاد محيطي پرنشاط و متفاوت با توجه به نيازهاي روحي گروه هاي سني مختلف .
چشم اندازها
مدرسه
- به مثابه فرصتی برای یادگیری و تمرین آموخته ها به صورت عملی.
- محلی برای کشف استعدادها و پرورش آن ها و بستری برای کسب شایستگی ها.
- فرصتی برای شناخت و کار بست فضایل اخلاقی.
- زمینه ای برای سلامت و بهزیستی دانش آموزان.
- فرصتی برای توسعه مهارتهای حرفه ای و کار آفرینی.
- زمینه ای برای خلاقیت و نوآوری.
- زمینه ای جهت ایجاد فرهنگ جدیت، پشتکار، همدلی، احترام و اعتماد.
- نهادینه کردن ارزش ها ی معنوی و ملی در دانش آموزان همگام با اصول تکنولوژی آموزشی مدرن.
- خلق افراد متعهد به اصول مذهبی و ملی.
ماموریت
- پرورش دانش آموزانی خلاق، شهروندانی موثر و ایرانیانی اخلاق مدارو خود باور.
ارزش ها و باورها
- منطبق بودن فعالیت های مدرسه بر نظام دینی و محوریت تربیت اخلاقی و دینی در آن.
- زمینه سازی رشد و تعالی هویت مشترک ایرانی، اسلامی و انسانی در دانش آموزان برای رسیدن به مرتبه ی قابل قبولی از حیات طیبه.
- ارج نهادن به تعالی کرامت انسانی، رعایت تقوا، روحیه ی مجاهدت، آزاد اندیشی، رعایت انصاف و خود باوری.
- توجه به فرهنگ تفکر فلسفی به منظور دست یابی به هدف های والای تربیتی متناسب با ویژگی های دانش آموزان.
- تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی، رشد فضایل اخلاقی و انسانی دردانش آموزان براساس آموزه های قرآنی و سیره اهل بیت و بزرگان دین با اولویت کرامت نفس، صداقت و نظم.
- حاکمیت فضای نشاط و شادابی در مدرسه.
- روحیه ی میهن دوستی و ارزش گذاری به مشترکات ملی.
- نو اندیشی و نوآوری و خلاقیت برای بالندگی و اصلاح مستمر.
- ترویج فرهنگ، زبان فارسی و تفهیم و تفاهم براساس زبان فارسی.
- دانایی و یادگیری از عوامل مهم واولویت دار.
- احساس موفقیت و ارزشمندی همه ی دانش آموزان در مدرسه.
- فرصت کسب تجربیات ذهنی در موقعیت های واقعی، برای پایداری یادگیری.
- ارجحیت فعالیت هایی که منجر به فکر کردن در دانش آموزان شود.
- تأثیر معلمی در رشد دانش آموز، در صورت رشد مستمر خود معلم.
- مشارکت همه ی کارکنان مدرسه برای تعلیم و تربیت مؤثر.
- احترام به تفاوت های فرهنگی ، اجتماعی و ......
- مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه اعم از تصمیم گیری و امور اجرایی .
- یکسان بودن قدرت یادگیری دانش آموزان وتفاوت در سرعت و روش یادگیری.
اهداف خرد و کلان اولویت دار مدرسه
- پرورش روحیه ی مشارکت در فعالیتهای دینی و مذهبی.
- ایجاد عادت های اخلاقی مناسب در دانش آموزان.
- پرورش روحیه ی نظم و انضباط در دانش آموزان.
- تقویت روحیه ی پژوهش در دانش آموزان.
- ایجاد و تقویت علاقه ی دانش آموزان به فعالیت های هنری.
- تقویت مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان.
- افزایش سطح آگاهی والدین نسبت به مسائل تربیتی فرزندان.
- تقویت مهارت های ارتباطی در معلمان.